Friday, January 16, 2015

Punca Haid Tidak Teratur

Masalah Haid yang tidak Teratur?????


Ramai yang ingin hamil setelah berkahwin, tetapi ramai juga yang gagal untuk hamil. Ada juga yang walaupun dah ada anak pertama, tapi sukar nak dapatkan anak yang kedua termasuklah saya.

Masalah haid tidak teratur adalah salah satu punca utama sukar untuk hamil. Salah satu punca utama juga adalah ketidakstabilan hormon dalam badan.

Jom buat kajian sikit punca-punca masalah period tidak teratur :-


  • Kehamilan atau menyusukan bayi. Tempoh lambat haid boleh memberi tanda awal kehamilan. Menyusu juga biasanya melambatkan kedatangan haid selepas kehamilan.
  • Gangguan pemakanan, penurunan berat badan yang melampau atau senaman berlebihan.                                                                                                                   Gangguan makan - seperti anoreksia nervosa - penurunan berat badan yang melampau dan peningkatan aktiviti fizikal boleh mengganggu haid.                                        
  • Sindrom Polycystic ovari (PCOS ).                                                                     Ini gangguan hormon yg boleh menyebabkan cyst kecil untuk terjadi pada ovari dan haid yang tidak teratur .Wanita dengan PCOS mempunyai gangguan fungsi ovari kronik yang tidak normal dan tahap androgen yang luar biasa tinggi androgen (hiperandrogenisme). Androgen adalah hormon seks lelaki. Kebiasaannya doktor akan mencadangkan supaya pengidap PCOS ini untuk menurunkan berat badan sebagai langkah pertama untuk hamil.                                                                                
  • Kegagalan ovari pra-matang . Kegagalan ovari pramatang merujuk kepada kehilangan fungsi ovari yang normal sebelum umur 40 iaitu haid terhenti sebelum mencapai usia 40thn. Wanita yang mempunyai kegagalan ovari pra-matang mungkin mempunyai haid yang tidak teratur atau jarang dalam setahun.                                           
  • Fibroid rahim.                                                                                                             Fibroid rahim adalah ketumbuhan bukan barah rahim. Mereka boleh menyebabkan pendarahan haid lebih banyak dan tempoh haid menjadi lama.                                                 
  • Gangguan tiroid (Hyperthyroidism or hypothyroidism)-                                       haid yang tidak teratur mungkin disebabkan oleh gangguan tiroid. Kelenjar tiroid menghasilkan hormon yang mempengaruhi metabolisme badan kita.                                     
  • Menopos - Bagi wanita yang berusia lewat 40-an,akan mengalami masalah haid yang semakin kurang atau kadang-kadang tiada langsung. Ini adalah tanda-tanda awal bagi menopos. Sekiranya masih berasa bimbang bolehlah berjumpa doktor untuk mendapatkan pengesahan. Anda juda digalakkan untuk melakukan ujian pap smear.                                                                                        
  • Stress                                                                                                                           Stress juga boleh menjadi faktor untuk gangguan kitaran haid


Jika haid anda tidak teratur, tetapi anda tidak mengandung dan ingin kembali haid yang normal, apa yang perlu dilakukan? Boleh la cuba mengambil GLA Complex, Alfalfa Complex dan ESP. Sila klik pada nama untuk mengetahui khasiat setiap produk. Hubungi saya terus di  whatsapps  untuk dapatkan consultation terbaik dan special discount. Saya sendiri telah mencuba dan Alhamdulillah... haid saya kembali normal.....





013 204 9004
FizaFiz 

Shaklee ID : 879994























No comments:

Post a Comment